Wie is Freek Minderman?

Om te beginnen met mijn persoonlijke website wil ik mezelf graag even netjes voorstellen. Ik heb door de jaren heen veel verhalen verteld over mijn ervaringen, maar ik heb deze nooit op (digitaal) papier gezet. Stel je voor dat je bijna dagelijks je eigen biografie moet vertellen en je je afvraagt of er geen snellere manier is om het gewoon te exporteren en door de andere partij te laten consumeren. Ik heb een manier gevonden:

Mijn naam is Freek Minderman en ik ben een autodidactische Growth Hacker en Marketeer. Ik heb nog een heleboel andere petten op die ik in de loop der jaren heb gedragen, maar dit zijn op dit moment de belangrijkste. Als kind was ik altijd al geïnteresseerd in het snel en praktisch oplossen van problemen. Een van de gênante video’s die op verjaardagen wordt vertoond, is een video waarop ik als tweejarige bakstenen probeer op te pakken en naar een andere plek verplaats. Je ziet me dus in mijn overall op mijn hurken zitten, omvallen en toch de baksteen oprapen terwijl ik op mijn bips zit. Om het nog erger te maken, probeerde ik de steen op te tillen vanuit mijn zittende positie, naar een hurkende positie, om uiteindelijk op te staan en hem naar de locatie een paar meter verder te dragen. De hoeveelheid gehijg van mij in de video heeft mijn familie jarenlang vermaakt, maar – als je erop terugkijkt – zie je het doorzettingsvermogen en de veranderingen die ik aanbracht in de manier waarop ik die zware stenen blokken elke nieuwe reis droeg. Je kon zien hoe ik steeds weer effectievere manieren bedacht om hetzelfde te doen.

Freek vs De Muziekindustrie

Twaalf jaar na de beruchte video van mij en de bakstenen had ik een nieuw doel. Ik was veertien en wilde een platenlabel beginnen. Ik maakte een website (met een PHP forum eraan vast) met de hulp van een oud klasgenootje en begon artiesten bij elkaar te brengen op Hyves en PP2G, wat toen de grootste sociale websites in Nederland waren. Het lukte me zelfs om een paar artiesten met een redelijke aanhang achter mijn droom van MATCH Records te krijgen. De mensen van de Nederlandse Kamer van Koophandel dachten daar anders over, omdat ik mijn achttiende verjaardag nog niet had bereikt. Ik moest een paar artiesten teleurstellen, maar een van hen had nog steeds vertrouwen in me. We hebben allebei Poolse wortels en een groot zelfbewustzijn, wat zich vertaalde in een werkethiek die misschien typerend is voor Poolse stereotypen. Zijn naam was MC Polski, maar dat hebben we later veranderd in Mr Polska. Een jonge rapper van dezelfde leeftijd uit Overvecht in Utrecht. Naarmate de gesprekken op MSN zonsopgangen bereikten, veranderde de dynamiek. Ik was niet alleen maar een rapper (een titel die ik liet vallen na slechts 2 opgenomen nummers) met een droom over het bezitten van een platenlabel, maar iemand die een artiest managede. En ik deed wat ik – op dat moment – dacht dat een manager zou moeten doen.

Na talloze gesprekken over Mr Polska’s branding, kwamen we tot de conclusie dat een vleugje Pools accent, stereotype drankgebruik en werkgerelateerde onderwerpen een goede toevoeging aan zijn imago zouden zijn. Ik nam contact op met een willekeurige websiteontwerper en maakte de slechtste website ooit om Dominiks eerste doorbraak-EP te promoten. Ik voegde zijn bankgegevens toe aan de website om €7,50 direct naar zijn rekening over te maken voor een fysieke CD en ik mailde Aldi Nederland voor sponsoring. Gelukkig stonden ze welwillend tegenover twee jonge mensen met een droom en gaven ons €100 en een krat energiedrank om hun tas op de hoes van de EP te krijgen. We kochten een printer die rechtstreeks op blanco cd’s printte en begonnen met de verkoop. “De Voorbereiding EP” was een succes. Niet alleen door de manier waarop Mr Polska’s imago aansloot bij het publiek, maar ook door de verfrissende klanken van de producties van een jonge producer uit Gorinchem genaamd Boaz van de Beatz. Zelfs de videoclip voor “Wie is Polski?”, die ik samen met Eddie de cameraman regisseerde, kreeg een plek op de toenmalige top van de Nederlandse Hip-Hop website 101Barz.

Freek vs Educatie

Terwijl mijn pseudo-beroepsmatige carrière de stratosfeer in schoot, leed mijn opleiding daaronder. Ik had geen zin om te werken aan informatie die ik in de toekomst toch niet nodig zou hebben. Dus zakte ik slecht en moest ik een jaar overdoen, waarin ik ervoor koos om een niveau lager te gaan studeren en de makkelijkere examens met vlag en wimpel haalde. Op mijn 18e dacht ik dat ik naar de kunstacademie (HKU in Utrecht) moest om in mijn gewenste richting te blijven, maar ik kwam erachter dat websites bouwen en animaties maken niet iets was waar ik me de rest van mijn leven prettig bij voelde. Uiteraard bleef ik veel branding en PR doen voor Mr Polska en Boaz van de Beatz, die een vriendengroep oprichtten met rappers Stepherd, Tiny (die later Jebroer werd) en Digitzz. De groep die later ‘Nouveau Riche Music’ is geworden. Een van de persberichten die ik schreef werd opgepikt door een online Nederlands Hip-Hop Magazine genaamd State Magazine en bezorgde me een baan bij BNN, de Nederlandse rebelse tv-zender. Via hen heb ik gewerkt voor ‘101Barz’, ‘101TV’ en ‘Spuiten & Slikken op Reis’. Het opende zelfs deuren om mijn vrienden “Studio Sessies” te laten doen, wat resulteerde in nationale bekendheid en mijn kale kop voor altijd op het internet.

Ik besloot naar InHolland University te gaan en International Communication Management te studeren. Tijdens deze studie begon ik met Mr Polska te werken aan alleen zijn online aanwezigheid, terwijl zijn platenlabel en manager de rest rondom zijn carrière deden. Zijn shot to fame leverde hem een plek op in Expeditie Robinson. Hij kwam bij mij omdat hij het gevoel had dat zijn greep op zijn volgers verzwakte. Dus ik – en mijn oude pre-UniBody MacBook Pro uit 2007 – ging aan de slag en maakte content tijdens de afleveringen van de show. Ik zal hier nog een uitgebreider verhaal van maken. Het project werd populair en werd opgemerkt door RTL. Op school had ik constant ruzie met mijn leraren. Niet omdat ik hun succesverhalen niet geloofde, maar vanwege de manier waarop ze social media bestempelden als “niet iets waar we geld mee konden verdienen” (terwijl ik dat toen al deed) en “een tool waar je volgers voor kunt kopen”. Ik herinner me nog duidelijk dat tijdens een van onze projecten een andere groep langskwam die zei dat ze voor €1000 een miljoen volgers op Facebook zouden kopen om hun muziekfestival tot een succes te maken. Zoals je kunt lezen, zit het me tot op de dag van vandaag dwars. Overbodig om te zeggen dat de opleiding niets voor mij was. De opleiding werd geschrapt terwijl we nog moesten afstuderen vanwege een klokkenluider uit een klas.

Freek vs Bedrijven

Na een geweldige campagne voor Mr Polska’s album “$noller” uit 2015 had ik het gevoel dat mijn tijd bij hem erop zat. Ik ging voor mijn eerste echte baan bij een BeNeLux PR-bureau, waar ik meteen aan de slag ging als medior Online Adviseur voor alle submerken. Ik heb gewerkt aan interne presentaties, maar ook aan pitches voor Turkish Airlines, Honeywell, LG, Samsung, Microsoft, Oracle om er maar een paar te noemen. De fit voelde niet goed, dus ging ik werken voor Cloud 9 Music, waar ik een rebranding pitchte om hun merken onder één paraplu te krijgen en later vertrok naar Ace Agency, het boekingsbureau voor internationale DJ’s, waar ik ook verantwoordelijk was voor de online branding van Wiwek. In 2017 kreeg ik ruzie met een artiest voor wie ik werkte als ‘professionele catfish’ en besloot ik mijn toverkunstjes voor bedrijven te gaan doen. In mijn gedachten zijn artiesten innovatieve bedrijven, die ergens de eerste in moeten zijn om beter te zijn dan hun concurrentie, omdat de tweede artiest die hetzelfde probeert een rip-off zal zijn. Dat is de mentaliteit die ik naar bedrijven bracht. Later ontdekte ik dat die ideeën voortkwamen uit het feit dat ik me van nature kon verplaatsen in de doelgroep. Ik lees data als mensen en vind hun eigenaardigheden, zodat ik een manier kan vinden om contact te maken. Het is de skillset die ik in de loop der jaren heb verzameld die het mogelijk maakt om die connectie om te zetten in een communicatie- en/of marketingplan.

Freek vs De Toekomst

Mijn ogen zijn gericht op innovatie en de veranderende manier waarop mensen met de snel bewegende technologie kunnen omgaan. Ik denk niet dat we bang moeten zijn om zonder baan te komen zitten door AI, maar je moet wel bereid zijn om je perspectief en benadering van je oude manieren te veranderen om je aan te passen. Als je je niet aanpast aan de omgeving, word je opgegeten of vervangen door een Gen Z’er die is opgegroeid met aanpassen aan wat nieuw is in de technologie. Ik wil mensen leren wat meer te ontspannen en in contact te komen met hun intuïtie als het gaat om marketing en communicatie, want ik zie veel generieke dingen die online worden gedeeld door ‘goeroe’s’, die nooit zullen uitblinken tot de ongelooflijke impactvolle projecten waar je deel van zou willen uitmaken. Maar bovenal: ik wil bedrijven, artiesten en wie dan ook helpen om te worden wat ze willen zijn. Door groei, verbinding en authenticiteit. Als je zover bent gekomen en nog vragen hebt: Neem gerust contact met me op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *